Acasa 9 Povești 9 Cum poți să-ți ajuți copilul dacă uită frecvent ce are de făcut

Cum poți să-ți ajuți copilul

dacă uită frecvent ce are de făcut 

Copilul tău pleacă din cameră pentru a aduce o jucărie și se întoarce cu o gustare din bucătărie, fără să dea semne că își mai amintește pentru ce plecase inițial? Sau poate îl rogi să hrănească peștele, dar nici nu apucă să ajungă la acvariu că atenția îi este distrasă de o altă idee care îi vine pe moment?

Înainte de a te grăbi să îl etichetezi ca fiind uituc sau neatent, este important să știi că preșcolarii și chiar copiii mai mari au deseori probleme în a-și organiza și controla acțiunile. Iar motivul este că încă își dezvoltă funcțiile executive – acele abilitați mintale care ne ajută să ne organizăm și să ne planificăm acțiunile.

În acest caz specific, este vorba de două funcții executive importante: memoria de lucru și controlul inhibitor. Deși denumirile acestora sună complicat, folosim aceste abilitați în viața de zi cu zi.

Memoria de lucru ne ajută să reținem informațiile de care avem nevoie pentru a duce la bun sfârșit o activitate – de exemplu, când reținem etapele unei rețete sau când copilul ține minte pașii unui joc.

Controlul inhibitor este abilitatea care ne ajută să ne oprim impulsurile naturale sau învățate, astfel încât să alegem alte acțiuni sau comportamente, mai potrivite situației în care ne aflăm. De exemplu, controlul inhibitor ne ajută să nu ridicăm vocea atunci când ne-am enervat sau să nu consumăm a doua porție de deșert, deși ne-am dori acest lucru.

O altă funcție executivă importantă este flexibilitatea cognitivă, abilitatea care ne ajută să trecem cu ușurință de la o activitate la alta și să ne concentrăm atenția și efortul asupra detaliilor relevante pentru fiecare activitate în parte. De exemplu, flexibilitatea cognitivă îi ajută pe copii să se oprească din joacă și să înceapă să exerseze la un instrument muzical.

Vestea bună este că îi putem ajuta pe cei mici să își dezvolte aceste abilitați, astfel încât să poată duce la bun sfârșit acțiunile pe care le încep, fără a se lăsa distrași sau întrerupți. Iată câteva idei.

Cum îi ajutăm pe copii să nu uite ce au de făcut

Poveștile și jocurile

Când ascultă povești, copiii își exersează, printre altele, atenția și memoria de lucru, ambele fiind esențiale când vine vorba de organizare și planificare. Jocurile care pun la încercare memoria celor mici și capacitatea de a-și concentra atenția asupra unei singure activități sunt de asemenea modalități naturale prin care copiii învață să ducă la bun sfârșit o activitate.

Jocurile din aplicația YOZY sunt concepute în mod special pentru a exersa funcțiile executive. Pentru copiii care uită ușor ce au de făcut sau sunt distrași rapid, iată jocurile YOZY care pot fi utile:

Adevărat sau Fals-  după cum sugerează și numele jocului, după ce ascultă o poveste, copilul trebuie să evalueze o serie de afirmații despre evenimentele din poveste ca fiind adevărate sau false. Jocul antrenează în special memoria de lucru – copilul nu doar că își amintește acțiunea poveștii ascultate, dar trebuie și să compare informațiile amintite cu afirmațiile din cadrul jocului. O altă funcție executivă importantă exersată în acest joc este controlul inhibitor, implicat în fiecare etapă a jocului în menținerea atenției copilului asupra înțelegerii fiecărei afirmații, evaluării acesteia și alegerii răspunsului corect.

Găsește ordinea – copilul trebuie să așeze în ordinea corectă imaginile care descriu acțiunea poveștii ascultate. Acest joc antrenează în special memoria de lucru, cel mic fiind nevoit să își amintească în ordinea corectă întâmplările din povestea ascultată. Controlul inhibitor este de asemenea implicat în rezolvarea acestui joc, deoarece copilul trebuie să nu confunde între ele întâmplările din poveste.

Aventura stickerelor – este un joc special creat pentru a exersa memoria de lucru și atenția copiilor.  Copilul răspunde la întrebări despre cele întâmplările din poveste, alegând un sticker care reprezintă răspunsul corect. După ce găsește stickerul corect, copilul așază stickerul în cadrul imaginii din care lipsește. Celelalte două funcții executive, controlul inhibitor și flexibilitatea cognitivă, sunt de asemenea antrenate în acest joc. Controlul inhibitor îl ajută pe copil să blocheze detalii sau amintiri din alte povești, similare cu cele din povestea ascultată și să aleagă stickerul care simbolizează răspunsul corect. Flexibilitatea cognitivă îl ajută pe copil să treacă într-un timp scurt de la o imagine la alta și să le asocieze cu poveștile potrivite.

Repetiția 😊

Cea mai simplă metodă prin care poți încuraja memoria copilului tău este, desigur, repetiția. Îl poți ruga să repete pașii pe care îi are de urmat, instrucțiunile pe care i le-ai explicat sau ordinea în care trebuie să realizeze o serie de acțiuni.

Întrebări despre activitatea pe care urmează să o facă

Pentru a-l ajuta pe cel mic să își concentreze atenția și eforturile asupra unei activități, îi poți adresa câteva întrebări înainte de a o începe. De exemplu, dacă vrea să își pună jucăriile în ordine, îl poți întreba unde va așeza jucăriile de pluș și unde va așeza mașinuțele sau cu care jucării va începe.

Pe măsură ce cresc, copiii vor avea nevoie să țină minte nu doar ce au de făcut, dar și când anume exact – de exemplu, când trebuie să ducă o carte înapoi la bibliotecă sau când să transmită un mesaj de la profesori către părinți. De aceea, cu cât îi ajutăm să își formeze aceste abilități mai devreme, cu atât mai ușor le va fi în viitor.

Articole recente